Stockholm Life samlar
life science i Stockholm

Du är här

Business Sweden hjälper svenska life science-företag att växa på den japanska marknaden

Magnus Blondell, konsult på Business Sweden i Tokyo, hjälper små och medelsstora svenska medtech- och biotech-bolag att komma in och växa på den japanska marknaden. Det kan handla om hjälp med marknadsundersökningar, partnersökande, KOL-kontakter eller produktregistrering. Man genomför även event där svenska företag går samman och hjälper varandra att bygga relationer och stärka den redan goda bilden av Sverige som ett framgångsland inom life science. 

Hur ser intresset ut i Japan för svensk life science?
 
– Life science är en viktig sektor i Japan. Dels har Japan många stora medtech-företag såsom Olympus Medical, Terumo och Toshiba Medical, men också många starka läkemedelsföretag varav de största är Takeda, Astella och Daiichi Sankyo. Förutom dessa finns det många medelstora japanska medtech- och läkemedelsföretag som ofta har större delen av sin försäljning i Japan. Naturligtvis finns det också mindre bolag, men samarbete mellan akademisk forskning, sjukhus och företag är mindre utvecklat än i Sverige. Efter att Shinya Yamanaka fick nobelpriset i medicin 2011 satsar japanska staten mycket på forskning kring regenerativ medicin och stamceller.
 
Hur ser den japanska marknaden ut för svensk life science industri?
 
– Eftersom Japan har en stor befolkning och en väl utbyggd allmän sjukförsäkring har det blivit världens näst största medtech- och läkemedelsmarknad som fortfarande växer i takt med att befolkningen åldras. Det är också en viktig marknad för svenska företag i branschen. Till exempel är Elekta och Getinge mycket framgångsrika i Japan, men många lite mindre svenska bolag är också på plats och växer i Japan, bland dessa kan jag nämna Vitrolife. Förutom medtech ser vi också ett ökat samarbete mellan svenska biotech-företag och japanska läkemedelsbolag.
 
Vilken hjälp kan man som företag få av er om man vill etablera sig i Japan?
 
– Att etablera sig i Japan är oftast en relativt lång process, vare sig det gäller medtech- eller biotech-företag. Vi hjälper svenska bolag med bland annat olika typer av marknadsanalyser, partnersökningar, KOL- verksamhet men också med stöd i samband produktregistrering. I samband med uppdraget är vi ute mycket och träffar japanska företag, läkare och forskare. Fysisk närvaro, personliga kontakter och möten är mycket viktiga i Japan. Dessutom genomför vi event där svenska företag går samman och hjälper varandra med att bygga relationer och stärka bilden av Sverige som ett framgångsland inom life science. Vissa tjänster som vänder sig mot mindre företag är dessutom delvis statsfinansierade.  
 
Japan är en viktig marknad för life science-bolag idag och lär bli ännu viktigare framöver, men vad behöver man tänka på när man vill göra affärer på denna marknad?
 
– Som sagt är det viktigt att tänka på att det är en marknad som kräver engagemang över en längre tid, bland annat i form av resor och besök. Vi kan stödja bolag under den här processen, bland annat tack vare fysisk närvaro mellan besöken, ett utbyggt lokalt nätverk av kontakter, språkkunskaper och lång erfarenhet från branschen i Japan.
 
Business Sweden arrangerar främst två life science event i Japan, Life Science Summit och BioJapan. Berätta om dessa och varför man som svenskt företag ska delta?
 
Life Science Summit är ett relationsbyggande event där vi samlar ett antal svenska företag under ett tema för att tillsammans stärka det svenska varumärket inom life science och bygga och stärka relationer med japanska KOL:s och nyckelkunder. I maj i år var temat främst infektionskontroll och åtta bolag samlades tillsammans med svenska och japanska KOL:s och japanska läkare och sjuksköterskor under två dagar. Eventet drog dessutom till sig uppmärksamhet från japanska regeringstjänstemän och ledande japansk media. Sammanlagt samlades 220 personer på seminarier, produktpresentationer och en VIP-mottagning på Sveriges ambassad i Tokyo. Deltagande svenska företag var mycket nöjda med att kunna stärka sina relationer med japanska KOL:s. Business Sweden planerar nu inför nästa års upplaga av Life Science Summit och mycket lutar åt att temat blir cancer. 
 
– BioJapan är Asiens största match making-event för biotech. I år organiserar vi en svensk delegation till BioJapan där ett dussin svenska och danska bolag kommer att samlas i en skandinavisk paviljong. Liksom syster-eventen BIO i USA och BioEurope är det ett utmärkt sätt att knyta sina första kontakter med utvalda läkemedels- och biotech-bolag. Eventet attraherar många svenska biotech-bolag som utvecklar lösningar som främst riktar sig mot läkemedelsindustrin. BioJapan är ett utmärkt val för företag som inte tidigare varit aktiva i Japan och vill få snabb feedback och skapa tidiga kontakter för att förstå om de vill prioritera fortsatt satsning i Japan.
 
 
Magnus Blondell
Konsult, Business Sweden