Stockholm Life samlar
life science i Stockholm

Du är här

Hackathon för bättre psykisk hälsa bland unga

Vad händer när psykologer, programmerare, designers, lärare och entreprenörer stänger in sig under en solig och varm lördag för att skapa nya digitala verktyg? Riktigt spännande saker. 

Den 10e september samlades drygt 30 personer på H2 Health Hub för att tillsammans skapa nya verktyg för att förbättra den psykiska hälsan hos unga. Det var den tredje upplagan av Health Hack Academy som gick av stapeln. 
 
Rapporter visar att den psykiska ohälsan ökar bland unga och 57 % av svenska 15-åriga flickor rapporterar att ha upplever psykosomatiska symptom minst två gånger i veckan. Den psykiska ohälsan hos unga är en utmaning som vi alla behöver försöka hjälpas åt att komma till rätta med. Vi på Stockholm Science City ville utforska hur vi under ett endags hackathon kan föra samman människor med olika kompetenser för att hitta nya lösningar. Utmaningarna handlade om att använda ny teknik och nya metoder bland annat för att öka medvetenheten om psykisk ohälsa i skolorna, och att unga lättare ska kunna dela med sig av sina erfarenheter och få hjälp. Fokus på åldersgruppen var 11-15 år. 
 
I år hade vi valt att samarbeta med bl a Gustavsbergs Vårdcentral som deltog med viktig psykologkompetens i lagen, SKL ”Uppdrag Psykisk Hälsa” och designexperterna på Veryday.   
 
Av de sju deltagande lagen valde flera att ta fram idéer för nya appar med ett genomgående tema att hjälpa de unga att lära sig mer om sina egna känslor, t ex genom att på ett enkelt sätt logga sina känslor i olika situationer eller prata om sina känslor med en virtuell kompis. Vissa hade lagt in funktioner som även hjälper lärare eller en behandlande psykolog att förstå ungdomarnas känslor på ett bättre sätt. Ett lag hade satsat på en Internet-of-Things-lösning där den unga kunde tala med en interaktiv boll. Denna boll kan sedan föra berättelserna vidare till andra med bollar. Ett annat lag vände på perspektivet och använde ny teknik som eyetracking för att låta elever uppleva hur det är att leva med en mental funktionsnedsättning som t ex dyslexi. 
 
Fem av lagen tog även chansen att presentera sina resultat vi konferensen Digital Health Days förra veckan och fick där tips av erfarna entreprenörer och affärsutvecklare inom psykologiska verktyg. Här hittar ni presentationer från de lag som deltog på Digital Health Days: healthhackacademy.se/results-2016
 
Så vad händer nu med alla dessa lösningar? SKL utvärderar just nu lagens idéer och kommer att se om någon passar in i ”Uppdrag psykisk ohälsas” verksamhet. De kommer då att kunna ge stöd till vidareutveckling av idén. Vissa av lagen är även intresserade av att undersöka möjligheten att ta sina koncept vidare till produkter eller tjänster. Om du vill veta mer om koncepten som togs fram och de fantastiska lagmedlemmarna som ligger bakom dessa. Kontakta mig på andreas.namslauer@ssci.se så berättar jag mer!
Andreas Namlauer, Affärsutvecklare, Stockholm Science City Foundation, andreas.namslauer@ssci.se
Andreas Namslauer
Affärsutvecklare, Stockholm Science City Foundation, andreas.namslauer@ssci.se